Nieuwsberichten

VERWIJZINGEN

Voor een verwijzing naar een specialist of een onderzoek in het ziekenhuis, heeft u altijd een verwijzing nodig van de huisarts. HIervoor wil de huisarts u altijd graag op het spreekuur zien. Zodoende kan de huisarts een goede/volledige verwijsbrief aan de specialist schrijven.

VERKLARINGEN VAN DE ARTS:

Uw behandelend huisarts zal geen ‘geneeskundige verklaring’ afgeven. Uw arts handelt daarmee op grond van de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld.

Hieronder in het kort een toelichting op deze regels:

• De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?

• Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts (dus niet de ‘eigen’ dokter). Zo’n arts kan een eigen beoordeling maken van uw situatie. Als dat nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw behandelend arts(-en)

TRIAGE

Wanneer u de huisartsenpraktijk belt krijgt u de assistente aan de telefoon. Zij vraagt u naar de reden dat u belt en stelt een aantal vragen om uw hulpvraag precies duidelijk te krijgen. Dat heet triage.
Het gaat er niet om dat de assistente de diagnose gaat stellen. Zij moet alleen een paar dingen weten om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. Dat betekent dat er vragen worden gesteld over de klacht waarvoor u belt, maar ook waarover u zich ongerust maakt en wat uzelf denkt dat misschien de oorzaak is. Hierdoor wordt het duidelijker wat de klacht voor u betekent.
Met behulp van triage krijgen wij een juist beeld van de situatie van u als patiënt en kunnen wij op grond daarvan goede en verantwoorde zorg geven.
Het doel van triage is om de urgentie van uw klacht te bepalen, dat wil zeggen hoe dringend uw klacht beoordeeld moet worden door de huisarts. Daarnaast helpt triëren om de praktijk efficiënt te laten functioneren, de kwaliteit van de zorg te handhaven en de wachttijden tot een minimum te beperken, ondanks de toenemende drukte.
De assistente verheldert de hulpvraag om antwoord te krijgen op de volgende vragen:
• Wanneer moet u als patiënt geholpen worden : direct, vandaag, morgen, later in de week?
• Hoe kan dat het beste gebeuren: (spoed)visite, (spoed)consult, advies, onderzoek, (herhaal)recept?
• Door wie moet de zorg worden gegeven: ambulance, huisarts, praktijkondersteuner, assistente?

MACHTIGING OPVRAGEN UITSLAGEN namens uzelf:

Het opvragen van uitslagen of het maken van een afspraak is strikt persoonlijk en kan dus alleen door uzelf worden gedaan.
Wilt u toch iemand anders namens uzelf uw uitslagen op laten vragen of een afspraak voor u laten maken, dan dient u hier iemand voor te machtigen. Dit kan alleen middels het formulier dat u bij de assistente aan de balie kunt krijgen en zelf dient te ondertekenen, waarbij u vermeldt wie u namens uzelf machtigt.
Wanneer wij niet in het bezit zijn van deze vooraf ingevulde machtiging, kunt u ALLEEN zelf uitslagen opvragen en afspraken maken. Hier worden vanwege de strikte privacyregels GEEN uitzonderingen op gemaakt.

Nieuw in de praktijk: TOESTEMMINGSFORMULIER LSP:

U kunt nu online toestemming geven voor het elektronisch uitwisselen van uw medische gegevens.( elektronisch patiënten dossier)
Ga hiervoor naar www.ikgeeftoestemming.nl